Marias Humor och Vardagsblogg

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av Maria Blicker - 7 augusti 2011 12:49

Hej! Nu var det dags igen,här kommer

lite Gåtor igen,fast en liten annan typ av Gåtor.

Bäst att köra igång.Här kommer dom:


1)Hela dagen,hela natten.

Går jag över samma vatten.

Den tror att jag blir blöt

är tyvärr ett riktigt nöt.

Svar:Bron.

 

2)När jag är stark far jag ut och

snattar nåt paraply och ett par 

tre hattar.Jag är en tjuv,jag,som

ingen ser.Nu tror jag inte jag säger mer.

Svar:Vinden.


3)Aj,aj,aj! Ta det lungt!

Ta försiktigt i mig.

Jag vill inte bli mosad

till Ketchup av dig!

Svar:Tomaten.


4)Om solen lyser,ser du mig.

I nattens mörker finns jag ej.

Jag följer alla hack i häl.

Oh hjälp! Ett moln!Farväl,farväl.

Svar:Skuggan.


5)jag är klyftig

men mycket sur.

ja,så knepig

är min natur.

Svar:Citronen.


6)Min ägare har fått mig

av en vänlig gammal präst,

Men ändå är det andra

som använder mig mest.

Svar:Namnet.


7)jag bär så lätt en timmerstock,

till och med om den är tjock,men

aldrig klarar jag en sten,inte ens

en liten en.

Svar:Vattnet.


8)Jag är liten och söt.

Jag är vit såsom snö.

Om jag hamnar i kaffet

Så måste jag dö.

Svar:Sockerbiten.


9)Vad kallar man ett skelett

i en garderob?

Svar:Förra årets kurra gömma vinnare.


10)Hur får man fyra kärringar

att svära högt?

Svar:Man ber den femte ropa Bingo.


Nu får ni nöja er med gåtorna för idag.Det kommer

nya i morgon igen.Idag kör jag allt på ett och samma inlägg.

Det får bli bra det också.Idag har det regnat igen,men för till-

fället så är det uppehåll här.Läste på Text-tv att det skulle bli

uppsprucket molntäcke så får väl se vad som sker här?


Blåser rättså bra här utanför fönstret när jag kollar.

Idag har jag suttit en stund med Simon så att han har

fått läsa lite högläsning ur en bok som han har fått låna

med sig hem från skolan över sommarlovet.Måste säga

att han läste riktigt bra,vi turades om att läsa.Fick bara


rätta han vid några enstaka ord,men det var inte många,var

kul att höra att det gick så bra som det gjorde.Han behöver

få träna lite inför skolan nu.Skall sätta mig lite med han i eftermiddag

eller till kvällen här igen,sägs ju att träning ger färdighet.


Nu blir att fortsätta vidare med grejerna här.Ger er Dagens

Namnsdag.Det kommer här:


Dagens Namnsdag är:Dennis,Denise.

Grattis till er!


Nu avslutar jag mitt skrivnade för denna gången.

Önskar er alla en fortsatt bra Söndag.

Tack för Ditt Besök och Välkommen åter...

Ha det så jätte bra,Ha det bra...Maria B.




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Klockan är...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Vädret

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards