Marias Humor och Vardagsblogg

Direktlänk till inlägg 18 december 2011

Snö och vitt ute igen... med lite Julskämt....

Av Maria Blicker - 18 december 2011 11:28

Hejsan! I morse när vi vaknade så var det vitt ute igen...

Måste ha snöat i natt,för igår var ingen snö.Det blir genast

mycket finare ute,och mycket ljusare om inte annat.Snön

gör väldigt mycket så här års,alla träd och buskar och allt

blir med en gång bättre.Det är inte lika mycket snö som har

kommit denna gången,mycket mindre.Det är bara lite tunt vitt.

Får väl se vad som händer med det här framtill Julafton om vi

får en vit eller en grön Jul?Blir lite intressant att se...


För att gå på dagens temperatur så visar det+0,1 grader här.

Vinden verkar lugn och stilla så kan väl säga att det är vindstilla.

Igår fick jag bakat lite igen,blir att fortsätta även idag.Idag har jag

Lennart hemma.Han är lite ledig idag.Han har tagit med sig Figo ut

i skogen,så att han får springa av sig lite,skönt när han är hemma lite också..


Nu över till  lite annat.Idag har jag letat upp ännu lite på nätet.Idag är det lite

Julskämt som står på listan här idag.Det är 10 stycken verser på den,så det blir

enbart bara den idag tyvär,i och med att den är så lång.Hoppas att det går bra ändå.

Så låt oss gå rakt på verserna med en gång.Mycket Nöje!


Kaspersky O o "Tio små Tomtenissar"

Midvinternattens köld är svår

Tio små nissar i djup snö går

Rävsax dold under skynke vitt,

knipsar nisse av på mitt

Livsandarna snabbt för honom tryter,

snart i eget blod flyter.


Nio små nissar i midnattstimma

traskar fram i månljusstrimmma,

ugglan hoar i sitt näste

istapp faller tyst från fäste

Nisse spetsas utav tappen

tomten ligger död på trappen.


Utanför står gröten och ångar

åtta nissars intresse den fångar

med stigande hunger,fatet de nalkar

men stackars tomte på kanten halkar,

han slinter och han kämpar

han svettar sig blöt

men sjunker likväl en kvicksandslik gröt.


Många springor stugan har

där sju tomtar in sig tar,

katten som bak på dörren ruva

slukar nisse med hull och huva

Rester av tomtehand

slickar nisse av från tand.


Sex små tomtar mot julbord ila

snabbt de uppför bordsben kila.

När den sista tomten

över kanten hasar,

han tappar taget och nedåt hasar

Faller nedåt likt ett lod

mattan röd av tomte blod.


Fem små tomtar med stor iver

rusar runt ty hungern river

Nisse snubblar på sitt skägg

faller rakt på knivens egg

Lille nisse,stackars saten

rinner uti sillsallaten.


Fyra tomtar har festat på sill

och nu törsten sin släcka vill

Mot glöggen de springer i samlad tropp

och tar för sig av drycken i varsin kopp

Nisse faller i glögghett hav

likt skållad mandel

hans skinn faller av.


Tre små tomtar sig i granen svingar

mellan ljus och änglavingar,

Nisse sig för nära våga,

snart han står i ljusan låga.

Luktar likt en vidbränd stek

ångrar då sin ystra lek.


Två små tomtar kring sig tittar,

och en smällkaramell hittar.

Nisse ner på den då hoppar

men för detta den ej stoppar

på golv,på tak,på gardin med frans,

finns nu nisses hjärnsubstans.


Husbon han går upp på natten

för att kasta lite vatten,

under husbons tunga toffla,

nisse blir till krämig våffla.

snön lyser vit lite här och var,

inte en jäkla tomte finns kvar.


Det var Julskämtet med "Tio små tomtenissar".Tyckte även den var kul.Vad tycker ni?

Nu blir att ge sig på Dagens Namnsdag,blir inga Citat idag.Dom uteblir.

Namnsdagen kommer här.


Dagens Namnsdag är:Abraham.

Grattis till er!


Nu blir det till att gå och fortästta vidare med denna Snövita Söndag.

Idag har vi även 4:e Advent.Dags att tända det sista ljuset i Advensstaken.

Gjorde det här till frukost,Var lite mysigt.Inte långt kvar nu till Julafton.

Dagarna kryper neråt.Nu blir att gå och få lite fart på kaminen och få lite

värme i huset.Över till nästa rad:


Nu passar jag på att önska er alla en riktigt bra Söndag.Det blir det här.

Tack för att du besöker min Blogg!

Välkommen tillbaka....

Ha det så jätte bra.Ha en bra dag....MARIA B.







 
 
Ingen bild

per

18 december 2011 12:52

Vacker blodig dikt...:-)

Maria Blicker

18 december 2011 22:01

Hej Per! Visst var det? Jag hittade den på Flashback här på nätet,fick duga med bara den,den var så lång.Kul att du skrev.Ha det så bra...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Blicker - 23 februari 2013 14:55

Hej ni som har läst min Blogg! Har bestämt mig för att sluta blogga. Jag finns nu mer på fb om ni vill följa mig där.Mitt förra inlägg blev inte som jag hade tänkt och hoppats på,därför blev det mitt sista inlägg.Ni kan ju läsa alla inlägg ...

Av Maria Blicker - 23 februari 2013 13:42

Hej på er! Nu är det dags igen, för ett nytt inlägg.Har tydligen bara blivit Lördagar nu som jag har lagt ut inläggen,så har det blivit i alla fall och lär nog bli så i fortsättningen också i och med mina studier.   Hoppas att ni har ...

Av Maria Blicker - 16 februari 2013 12:57

Hej alla glada! Nu är jag i farten med bloggen igen. Hoppas ni alla mår bra?Det gör vi.Inga sjukdomar här inte,inga förkylningar heller för den delen.Ytterst sällan vi är sjuka här. "Peppar peppar ta i trä"som det heter.   Idag eldar ...

Av Maria Blicker - 9 februari 2013 13:23

Hej alla glada människor igen! Ännu ett nytt inlägg i min Blogg. Var ett tag sedan nu,men nu blir ett nytt igen.Idag har vi snö och vinter igen utanför huset,mitt förra inlägg hade vi barmark,lustigt hur det kan ändra  sig fort?   Om...

Av Maria Blicker - 2 februari 2013 12:20

Hejsan! Här kommer ännu ett nytt inlägg igen. Idag lyser solen här hos oss,och det är jätte fint väder ute idag.Träden är alldeles vindstilla,och hör faktiskt en och annan fågel idag som kvittrar.Snön som kom för ett tag sedan,har hunnit at...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Klockan är...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Vädret

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards