Marias Humor och Vardagsblogg

Alla inlägg den 13 december 2011

Av Maria Blicker - 13 december 2011 11:57

Hejsan! Idag har vi inget vidare väder.

Det både Blåser och Regnar här.Inget

roligt väder alls,denna Lucia dag.

Temperaturen visar +2,6 grader här.

Ingen värme alls.Blir kaminen nästa här.


Idag är Simon och Lennart iväg igen.Idag skall dom ha lite

Lucia firande på skolan här.Tycker jag låter riktigt mysigt.

Blir kul att höra med simon sedan vad dom gjorde.Ikväll skall

jag iväg till Kören igen,i och med att det är Tisdag,men ikväll skall

vi börja lite tidigare,en hel halvtimme innan.Det bara för att vi skall

ha jultallrick,äta lite god Julmat.Det skall faktiskt bli riktigt gott.Det

ser jag framemot.Blir kul....


Nu över till lite annat.Idag i och med att vi har Lucia,så har jag hittat 2 st

Dikter som är om Lucia.Dom kommer här nu.Det är även några Roliga

Historier också,men ej några Citat idag.Dom uteblir idag Tyvärr.

Från mig till er alla.Här kommer Dikterna om Lucia:


                    Lucia.

Nu midvinterskymning på jorden rår

i skuggdalen solen sig gömmer

och småtrollen tassa i nedmörka vrår

men barnet om Julljusen drömmer


Då vandrar Lucia i vinterskum natt

med ljus över skimrande panna

vid bädden hos yrvaket barn hon satt

och barnets drömmar blir sanna


I sekler hon kommit i mulen advent

till tröttad människoande

som förebud henne julen sänt

med ljus över mörko lande.


Från gård till gård skall hon bringa sitt bud,

att julen på dörrarna glänta.

Inattluften höras sällsamma ljud:

hon kommer,din kung,som du väntar.


 skriven av:Elsa Carlsson en gammal Diktbok

"Svensk Dikt året om"(Är ej bekant med den)

men tyckte den var väldigt fin.


 Nu över till nästa Lucia Dikt:

           Lucia.

I spetsen för vår skara

går Lucia med sitt ljus

av Julens fröjd,en försmak

hon ger i varje hem och hus.


  upplagd av Anna.


Det var Lucia Dikterna.Nu över till lite Roliga Historier också.

Från mig till er alla.Mycket Nöje!


1)Vet ni att öl och sprit innehåller kvinnliga hormoner?

När man väl fått i sig sånt där så börjar man babbla 

en massa saker och sen kan man inte köra bil någe bra heller!


2)-När jag köppte den här bilen sa försäljaren att den skulle hålla livet ut.

-Då måste du väl ändå ha sett ganska skröplig ut.


3)Skomakaren höll upp en sko och synade den noga 

medan lärlingen intresserat såg på.

-Varför gör du sådär?

-Jag tittar efter om sulan är vind.

Jag tycker att en bra skomakare ska göra det.

-och vad gör du om sulan är vind då?

-Ja,fan,inte är det nåe å göra åt det!


4)-Ert ansikte verkar bekant.Vad arbetar ni med?

-Jag är skådespelare och jag tycker att jag känner 

igen er också.Vi har setts många gånger.Var arbetar ni?

-På Systembolaget.


5)Håkan hade druckit hårt i sitt liv.Han hade varit på en hälso-

undersökning vid Hörcentralen.

-Nå,vad sade läkaren om dig Håkan?

-Att det för min del var slut med whisky.

--Brännvin också?

-Nä,det tordes jag inte fråga om,

för då hade han väl förbjudit det med.


Det var även Historierna.Nu över till Dagens Namnsdag.

Det kommer här:


Dagens Namnsdag är:Lucia.

Grattis till er!


Här kommer lite fakta om Lucia:

Sicilianskt Helgon.Enligt legenden

skall hon ha brännts på bål,men utan

att ta skada.Man stötte då ett svärd i

hennes hals.Hennes minne firas på Lucia-

dagen 13 December,men den svenska lusse-

bruden har inte mycket gemensamt med helgonet.

Den välkända Luciasången är ursprungligen en italiensk

melodi av kompositören Teodoro Cottrau(1827-79),och den

svenska texten skrevs av Jornalisten Sigrid Elmblad 1924.


Det var lite fakta om det,men det finns mer,men skulle jag skriva det här

så hade det blivt så jätte mycket,så har bara skrivit i väldigt korta drag.Lite

intressant.Nu skall jag fortsätta vidare med denna regniga och blåsiga Luciadag.

Får se vad den kommer att ge...Över till nästa rad:


Nu får ni allihop ha en rikitgt bra Luciadag.Det blir det här.

Tack för att du besöker min Blogg!

Välkommen tillbaka...

Ha det så jätte bra.Ha det bra...MARIA B.



   

   

  



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Klockan är...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Vädret

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards